دریچه منهول

۳۵ بازديد

منهول های فاضلاب و دریچه منهول :

در شهرهای مدرن بسیاری از ساختمان های بلند و جاده های آسفالته استفاده می گردد. با این حال، یکی از رایج ترین عناصر منظر شهری، منهول است. منهول فاضلاب به عنوان راهی برای هدایت و بازرسی  فاضلاب از  مدت ها قبل از ساخت قلعه ها و شهرها ظاهر شد.  قابل توجه است که در طول چنین تاریخ طولانی، اصول اولیه ساخت و ساز فاضلاب تغییر قابل توجهی نداشته است. بهبودها در عرضه هدایت و جمع آوری فاضلابها فقط بر تجهیزات مورد استفاده و مواد مورد استفاده تأثیر گذاشته است - طراحی و نصب موفق سیستم های فاضلاب و منهول و دریچه منهول تا حد زیادی به آنها بستگی دارد.

چند اصطلاح:

هر منهول ارتباطی فنی شامل چهار بخش اجباری است:

منهول - ممکن است حاوی لوله، سیم و تجهیزات ویژه باشد. به طور معمول، این یک گسترش کوچک از شفت اصلی است، اگرچه می تواند به اندازه یک اتاق کوچک باشد.

شفت معمولاً یک لوله عمودی با قطر 0.7 متر یا بیشتر است که اتاق کار و سطح را به هم متصل می کند. نردبان های لولایی را می توان در معادن نصب کرد ، نصب نردبان بازرسی برای منهول ها اجباری است.

دریچه منهولدریچه منهول به آن متصل است و به مقاومت آن بستگی دارد که در درجه اول به قابلیت اطمینان و ایمنی سازه منهول بستگی دارد، استفاده از دریچه منهول هم برای عابران پیاده و رانندگان و هم برای افرادی که در چاه کار می کنند. شیر یک پلاگین است که چاه را می بندد.

ویژگی های طراحی منهول و دریچه منهول :

سازماندهی یک منهول مهندسی می تواند چندین هدف را انجام دهد: نظارت بر یکپارچگی شبکه های زیر زمینی ، تعمیرات ارتباطی برنامه ریزی شده یا اضطراری و جمع آوری و دفع زباله. بسته به هدف، تنظیمات منهول و دریچه منهول نیز تغییر می کند.

منهولی  با مساحت کمتر از 2 متر مربع و ارتفاع بیش از 1.8 متر برای اطمینان از دسترسی سریع به شیرهای توقف در خط لوله آب و فاضلاب کافی است. چنین منطقه ای ممکن است برای تعمیرات اضطراری کافی نباشد. منهول با یک دریچه منهول پوشیده شده است. اکثر آنها از بتن مسلح ساخته شده اند، اگرچه می توانید دریچه های منهول پلاستیکی، فلزی یا آجری را پیدا کنید.

هدف از بکارگیری دریچه منهول :

در نگاه اول همه منهول های شهری به یک اندازه گرد هستند. با این حال، بسته به نوع چاه و محل آن، دریچه منهول  ممکن است از نظر قطر، ضخامت، جنس، بافت و در موارد نادر شکل متفاوت باشد.

هدف اصلی دریچه منهول اطمینان از ایمنی افراد و وسایل نقلیه است. علاوه بر این، دریچه منهول از منهول در برابر زباله ها و ارتباطات از دسترسی غیرمجاز محافظت می کند. بدیهی است که الزامات دریچه منهول در بزرگراه ها و پارک ها متفاوت خواهد بود: در جاده ها، دریچه منهول باید وزن زیادی را تحمل کند و در منطقه عابر پیاده باید دارای محافظ ضد خرابکاری و متناسب با طراحی باشد.

انواع دریچه منهول :

رایج ترین و پرکاربردترین نوع منهول ، منهول بازرسی است. هدف اصلی کنترل وضعیت ارتباطات است. در صورت لزوم، از طریق آن، امکان تعمیر شبکه ها، رفع انسداد در هنگام تشکیل نیز وجود دارد. بیش از 70٪منهول های فاضلاب شهری دقیقاً به منهول منتهی می شوند - آنها در بالای دریچه های قطع کننده ، در مناطقی که لوله ها می چرخند و عبور می کنند و همچنین هنگام تغییر قطر و شیب خطوط لوله نصب می شوند.

علاوه بر مشاهده، برای استفاده از منهول می توان به موارد زیر نیز اشاره نمود :

چاه های فیلتراسیون نوع خاصی هستند که برای شفاف سازی زهکش ها طراحی شده اند. از طریق آن پمپاژ فیلتر و کنترل سطح پر شدن راحت است.

چرخان - برای جلوگیری از انسداد در مکان هایی که لوله ها می چرخند ضروری است. به عنوان یک قاعده، آنها در کانال های اصلی شبکه های شعب نصب می شوند.

متغیر - در زمین های دشوار برای هماهنگ کردن تفاوت های بزرگ در سطح پساب استفاده می شود.

تجمعی - عناصر پایانی یک فاضلاب بن بست. به عنوان یک قاعده، آنها همراه با یک مخزن سپتیک تانک  نصب می شوند، که در آن تخلیه فاضلاب جمع می شود. هنگامی که مخزن سپتیک تانک پر می شود، پساب از طریق چنین منهولی به یک کامیون فاضلاب پمپ می شود و برای دفع خارج می شود.

مواد مورد استفاده در ساخت دریچه منهول :

رایج ترین ماده برای ساخت دریچه های منهول، چدن است. از جمله دلایل محبوبیت آن می توان به توانایی تحمل بار تا 60 تن و عمر مفید قابل مقایسه با عمر طولانی انسان اشاره کرد. با این حال، دریچه منهول چدن دارای تعدادی معایب قابل توجه است: وزن سنگین، شکنندگی در هنگام ضربه. علاوه بر این، دریچه منهول چدنی به سبب قابلیت خرید و فروش تنها ماده ای است که مرتباً از خیابان ها به سرقت می رود. بنابراین، در جاهایی که نیازی به تحمل بارهای بالای یک و نیم تن نیست ، در پارک ها و میادین، در مناطق عابر پیاده و خانه های شخصی  از این نوع از دریچه های منهول توصیه می شود. از دریچه های ساخته شده از مواد سبک تر استفاده کنید. وزن دریچه منهول مهم است .

برای دریچه های چدنی، استاندارد صنعتی 6 دسته تحمل ترافیکی  را ارائه می کند:

سبک کوچک : بار تا 1.5 تن، وزن خود از 45 کیلوگرم. در پارک ها، میادین و یک منطقه عابر پیاده استفاده می شوند.

سبک وزن : با منطقه کوچکتر بزرگتر و وزن خود متفاوت است. با جرم 60 کیلوگرم، همان 1.5 تن را می توان تحمل کرد.

بار متوسط: بار ترافیکیمجاز  12.5 تن  و قابل نصب در پارکینگ ها و پیاده روها می باشد و  وزن خود  95 کیلوگرم می باشد.

نیمه سنگین : این دسته از ردیچه های منهول  تا 25 تن را تحمل می کند چنین دریچه ای را می توان در هر جاده ای در داخل شهر نصب کرد. وزن - 120 کیلوگرم.

سنگین : قادر به تحمل 40 تن بار است. آنها فقط در بزرگراه ها نصب می شوند، زیرا وزن آنها 140 کیلوگرم است.

فوق سنگین : زیر بار 60 تنی فرو نمی ریزند. شما می توانید آنها را فقط در فرودگاه ها یا تاسیسات نظامی ملاقات کنید. وزن آنها به 155 کیلوگرم می رسد.

دریچه های منهول سبک تر :

اگر نیاز به تجهیز یک منهول مهندسی در خارج از جاده باشد، استفاده از دریچه منهول چدن منطقی نیست. برای این منظور، استفاده از دریچه های منهول پلاستیک، مخلوط ماسه-پلیمر، کامپوزیت، لاستیک یا بتن مناسب تر هستند.

مزایای دریچه های منهول پلاستیکی آشکار است: هزینه کم، مقاومت در برابر خوردگی، انتخاب گسترده رنگ و بافت. نقطه ضعف اصلی دریچه های منهول پلاستیکی وزن مرده کم است، به همین دلیل است که یک دریچه منهول که به درستی نصب نشده است به راحتی زیر وزن یک فرد فرو می ریزد. برای از بین بردن این خطر، دریچه های پلاستیکی مدرن با لولا و قفل به گردن متصل می شوند. دریچه ثابت شده در حین کار حرکت نمی کند و خطر واژگونی ایجاد نمی کند.

دریچه های منهول کامپوزیتی و پلیمری :

در مواردی که استحکام دریچه پلاستیکی کافی نیست و دریچه چدنی بیش از حد است، از دریچه های کامپوزیت و پلیمری-شنی استفاده می شود. اولی از رزین های پلی استر، فایبرگلاس و پرکننده ساخته می شود، در حالی که دومی از بطری های پلاستیکی بازیافتی و ماسه ساخته می شود. مانند پلاستیک، کامپوزیت ها و پلیمرها در معرض خوردگی نیستند، در برابر دمای شدید مقاوم هستند، در هنگام ریزش جرقه ایجاد نمی کنند و همچنین عایق صوتی چاه را فراهم می کنند. علاوه بر این، مواد ترکیبی در برابر محیط های تهاجمی، محصولات نفتی مقاوم بوده و از محو شدن محافظت می شوند. آنها همچنین دریچه های تقویت شده با فلز را تولید می کنند - چنین محصولاتی را می توان با فلزیاب در زیر لایه ای از برف در فصل سرد پیدا کرد. علیرغم این واقعیت که یک استاندارد دولتی اجباری برای دریچه های ساخته شده از مواد ترکیبی هنوز ایجاد نشده است، در مشخصات فنی اکثر تولید کنندگان، سه دسته از قدرتPPLمتمایز می شود:

سبک - برای استفاده در چمنزارها، مسیرها و مسیرهای پیاده روی توصیه می شود. قدرت اسمی به 6 تن می رسد.

متوسط​​- برای جاده هایی با ترافیک کم یا پارکینگ طراحی شده است. پوشش این کلاس می تواند 12 تن بار استاتیک را تحمل کند.

سنگین - قابل استفاده بر روی هر شیء داخل شهر و خارج از آن، به استثنای بزرگراه ها. قدرت پاسپورت برای آنها 25 تن است.

ویژگی های نصب دریچه منهول:

نصب دریچه منهول پلی اتیلن در مقایسه با طرح های چدنی به راحتی انجام می شود. تنها تفاوت این دو دریچه منهول این است که دریچه منهول پلی اتیلن دارای نصف وزن دریچه منهول چدنی  است که امکان نصب توسط یک نفر را به آسانی فراهم می کند. پس از انتخاب دریچه منهول مورد نیاز برای نصب، باید مراحل زیر را به دقت  انجام دهید:

ابتدا باید حلقه ای را که به آن پوسته یا چارچوب یا قاب نیز می گویند، روی جلد منهول زیرزمینی نصب کنید. اما از قبل بررسی کنید که یک حلقه پشتیبانیKO6یاKCO1بین دریچه منهول و قاب دریچه نصب شده باشد. این حلقه نگهدارنده بار روی صفحه را چندین بار کاهش می دهد. شما می توانید آجرکاری را به جای حلقه نصب کنید، اما به شما هشدار می دهیم که به مرور زمان فرو می ریزد که منجر به خرابی و ریزش دریچه منهول  می شود.

برای نصب حلقه، از سطح استفاده کنید که به توزیع یکنواخت بار کمک می کند. به هیچ وجه دریچه های منهول را روی شیب نصب نکنید، زیرا این امر باعث فرونشست و تخریب دریچه منهول می شود. از ملات بتن برای ریختن حلقه از بیرون در کل محیط استفاده کنید. صبر کنید تا ملات بتن کاملا خشک شود. سپس، پس از روغن کاری سطح کار بالای سازه با لیتول یا گریس، درب دریچه را در چارچوب یا قاب خود حلقه نصب کنید. این امر باز شدن بدون مشکل دستگاه را حتی در دمای زیر صفر تضمین می کند.

پوشش منهول کامپوزیت مفصلی 15 کیلوییA15:

که آن را 5knمی نامیم دارای مقاومت بار 1.5 تن بوده و از مواد سنگین ساخته شده و وزن آن 15 کیلوگرم می باشد. با توجه به ابعاد قسمت زیرین روکش منهول، قسمت داخلی دارای قطر600میلی متر می باشد. بر اساس محیط بیرونی آن دارای قطر795میلی متر است. اندازه پوشش697میلی متر قطر است. ضخامت دیواره پوشش 20 میلی متر است. قسمت پایینی صندلی دارای ضخامت 35 میلی متر است.
جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت پایپ گستر مراجعه نمایید. 


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد