سپتیک تانک

۲۷ بازديد

سپتیک تانک ها و تاثیر آنها بر محیط زیست:

این یکی از اجزای ضروری یک سیستم فاضلاب است، یک سیستم تصفیه فاضلاب در مقیاس کوچک که معمولاً در مناطقی استفاده می شود که اتصالی به لوله های فاضلاب اصلی ارائه شده توسط دولت های محلی یا شرکت های خصوصی ندارند. سایر اجزایی که عموماً توسط دولت‌های محلی کنترل می‌شوند ممکن است شامل پمپ‌ها، آلارم‌ها، فیلترهای شنی و روش‌های دفع پساب مانند: فاضلاب مزرعه، حوضچه‌ها، کارخانه‌های فیلتر فیبر سنگ طبیعی یا بستر جلبک‌ها باشد.  تقریباً نیمی از خانه‌ها و مشاغل در حوضه دارای سیستم‌های دفع ضایعات مخزن سپتیک هستند. وقتی سیستم‌های فاضلاب به درستی قرار داده شوند و به طور معمول نگهداری شوند، یک جایگزین عالی برای مدیریت زباله هستند. با این حال، هنگامی که به درستی نگهداری یا قرار نگیرد، می تواند منابع آب سطحی و زیرزمینی را آلوده کند و منجر به مشکلات بهداشت عمومی و آلودگی شود.

سپتیک تانک ها اغلب در مناطق روستایی، کمپ ها و مناطق پیک نیک به جای سیستم های فاضلاب برای تصفیه زباله های انسانی و جداسازی جامدات و مایعات در  فاضلاب استفاده می شوند که به موجب آن قسمت مایع زباله از طریق یک میدان تخلیه یا همان میدان زهکش تخلیه می شود و در نتیجه فیلتر طبیعی به داخل فاضلاب می رود. در مناطقی که غلظت بالای مخازن سپتیک وجود دارد، ارگانیسم های بیماری زا می توانند وارد آب های زیرزمینی کم عمق یا آب های سطحی شوند.در نزدیکی در خاک‌های شنی و آهکی از جمله فلوریدا، جزایر کارائیب، مدیترانه و آسیا، باکتری‌های حاصل از مواد زائد به راحتی به مکان‌های تفریحی مجاور منتقل می‌شوند، زیرا خاک اجازه فیلتراسیون لازم را نمی‌دهد.

سیستم های فاضلاب یا همان مخزن فاضلابی (سپتیک تانک) چگونه کار می کنند؟

سیستم های فاضلابی دارای دو جزء اصلی هستند، یک مخزن دریافت فاضلابهای خام و یک سیستم تصفیه، خط فاضلاب؛ فاضلاب را از آشپزخانه، حمام و اتاق رختشویی به یک مخزن سپتیک زیرزمینی منتقل می کند، جایی که ذرات سنگین در مایع ته نشین می شوند و لایه ای از لجن را تشکیل می دهند. پایین مخزن سپتیک، مواد شناور نور منجر به تشکیل یک لایه از کف در بالای آب در مخزن می گردد. باکتری ها از مواد جامد استفاده می کنند و این ضایعات را به مایع تبدیل می کنند. برای اینکه ذرات ته نشین شوند و باکتری ها لجن را تجزیه کنند، سپتیک تانک باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا جریان فاضلاب حداقل یک روز از خانه ها را نگه دارد و ذخیره لجن را فراهم کند. 

تاثیر سیستم های فاضلابی بر منابع آب:

مخازن و سیستم های فاضلابی می‌توانند چاه‌های آب آشامیدنی محلی یا توده‌های آب را تحت تأثیر قرار دهند، که میزان آن بستگی به نحوه نگهداری سیستم فاضلاب و استفاده صحیح از آن دارد. برخی از اثرات سیستم های زهکشی بر منابع آب در زیر آورده شده است:

سیستم های فاضلابی و آب آشامیدنی : سیستم های بهداشتی تصفیه فاضلاب را برای بسیاری از صاحبان خانه که اغلب آب آشامیدنی خود را از چاه های خصوصی تامین می کنند، فراهم می کند. اگر سیستم فاضلابی به درستی کار نکند یا خیلی نزدیک به چاه آب آشامیدنی نصب شده باشد، آلاینده های فاضلابی می توانند به آب آشامیدنی سرازیر شوند و در اینجا باید نحوه مکان یابی، راه اندازی و نگهداری مخزن فاضلابی برای محافظت از چاه های مجاور را بیاموزیم.

سیستم های بهداشتی و آب های سطحی : بسیاری از صاحبان خانه ها برای تصفیه ایمن و موثر فاضلاب به مخازن فاضلابی متکی هستند. فاضلاب خانگی قبل از نفوذ به خاک توسط مخزن فاضلابی تصفیه می شود . آب بازیافتی از یک سیستم فاضلاب می تواند به پر کردن منابع آب زیرزمینی کمک کند، اما اگر سیستم به درستی کار نکند می تواند آب های مجاور را آلوده کند و در اینجا باید یاد بگیریم که چگونه مواد مغذی و عوامل بیماری زا از سیستم فاضلابی بر جریان های آب در نزدیکی خانه های ما ، دریاچه ها یا دیگر بدنه ها تأثیر می گذارد. آب های زیرزمینی و مخازن فاضلابی: در مناطق پرجمعیت، آلودگی آب های زیرزمینی فراتر از حد قابل قبول ممکن است رخ دهد، زیرا برخی از شهرهای کوچک با هزینه های ساخت سیستم های تصفیه فاضلاب متمرکز که معمولاً بسیار گران هستند، دست و پنجه نرم می کنند. برای کاهش توسعه مسکونی که تقاضا برای یک سیستم فاضلاب مرکزی گران قیمت را افزایش می‌دهد، محدودیت‌های ساخت و ساز و محدودیت‌های منطقه‌بندی املاک اغلب اعمال می‌شود، اطمینان از اینکه سپتیک تانک‌های موجود به درستی کار می‌کنند نیز می‌تواند برای مدت محدود مفید باشد، اما به‌عنوان یک تصفیه اولیه کمتر موثر باشد. استراتژی با افزایش تراکم جمعیت .

دلایل استفاده از سپتیک تانک چیست؟

دفع زباله یک ضرورت است، چه از طریق فاضلاب یا سپتیک تانک انجام شود، اما یکی از آنها سبزتر و مفیدتر از دیگری است اگر که به درستی اجراء و نصب شود، بنابراین بیایید نگاهی به دلایل مثبت استفاده از سپتیک تانک بیندازیم:

سپتیک تانک ها برای محیط زیست مفید هستند: سپتیک تانک ها زباله ها و فاضلابها را با استفاده از فرآیند تصفیه طبیعی خاک دفع می کنند، جایی که فاضلاب ابتدا توسط سپتیک تانک فیلتر می شود قبل از اینکه به میدان فیلتر یا میدان تخلیه ختم شود. خاک به محض خروج فاضلاب از سپتیک تانک، باکتری ها را فیلتر می کند و آب را برای استفاده مجدد ایمن می کند. استفاده از سپتیک تانک همچنین اجازه می دهد تا سطح آب محلی به طور طبیعی دوباره پر شود، زیرا سطح آب محلی برای حیات وحش منطقه مفید است و سپتیک تانک ها در این امر نقش دارند. این چرخه با بازیافت فاضلاب است.

سپتیک تانک ها سال ها عمر می کنند: سپتیک تانک می تواند چندین سال دوام بیاورد تا زمانی که به درستی نگهداری شود و به طور منظم پمپ شود. با مراقبت و نگهداری مناسب، یافتن متخصص مناسب برای نگهداری منظم مخزن و جلوگیری از گرفتگی و سایر مشکلات مهم است.

سپتیک تانک ها گزینه ای مقرون به صرفه هستند:

 معمولاً نصب لوله های جدید برای دفع فاضلاب از طریق سیستم فاضلاب عمومی نسبت به استفاده از مخزن سپتیک گران تر است. اگر ملک ما بزرگتر از یک هکتار باشد، احتمالاً یک مخزن سپتیک گزینه مقرون به صرفه ای خواهد بود. هزینه نصب مخزن بسته به مکانی که در آن قرار دارید، نوع سیستم مورد نیاز شما و حجم مخازن متفاوت است و در دراز مدت هزینه پمپ سپتیک تانک کمتر از آنچه که یک سیستم فاضلاب عمومی خواهد بود. هزینه، علاوه بر این، استفاده از سپتیک تانک گزینه بهتری برای محیط زیست است. به طور کلی، سپتیک تانک ها برای محیط زیست مفید هستند، زیرا ضایعات را حذف می کنند، آب را بازیافت می کنند و به طور طبیعی آب های زیرزمینی را دوباره پر می کنند و برای گیاهان اطراف و حیات وحش نیز مفید هستند. مجموع هزینه طراحی، نصب و نگهداری یک سیستم فاضلاب کمتر از سیستم فاضلاب عمومی است و با نگهداری صحیح و به موقع یک سیستم فاضلاب بین 20 تا 40 سال عمر می کند.

سپتیک تانک یک اتاق زیرزمینی ساخته شده از بتن، فایبرگلاس یا پلی اتیلن است که از طریق آن فاضلاب خانگی ( فاضلاب ) برای تصفیه اولیه جریان می یابد . فرآیندهای ته نشینی و بی هوازی جامدات و مواد آلی را کاهش می دهند، اما راندمان پردازش فقط متوسط ​​است (به عنوان "تصفیه اولیه" نامیده می شود). سیستم های سپتیک تانک یک نوع ساده تاسیسات سپتیک در محل (OSSF) هستند. آنها را می توان در مناطقی که به سیستم فاضلاب متصل نیست ، مانند مناطق روستایی استفاده کرد. پساب تصفیه شده معمولاً در یک منطقه فاضلاب دفع می شود که تصفیه بیشتر را فراهم می کند. با این حال، آلودگی آب های زیرزمینیممکن است این اتفاق بیفتد و ممکن است یک مشکل باشد. اصطلاح "سپتیک" به باکتری های بی هوازی محیطی اطلاق می شود که در مخزن ایجاد می شوند و زباله های تخلیه شده در مخزن را تجزیه یا معدنی می کنند. سپتیک تانک ها را می توان به سایر واحدهای تصفیه فاضلاب در محل مانند فیلترهای زیستی یا سیستم های پنوماتیکی که شامل هوادهی با فشار مصنوعی می شود متصل کرد . سرعت تجمع لجن - که به آن تجزیه یا لجن مدفوعی نیز می گویند - سریعتر از سرعت تجزیه است. بنابراین، لجن انباشته شده مدفوع باید به طور دوره ای حذف شود، که معمولاً با استفاده از کامیون وکیوم انجام می شود .

سپتیک تانک و میدان فاضلاب:

سپتیک تانک از یک یا چند مخزن بتنی یا پلی اتیلن با ظرفیت 4000 تا 7500 لیتر (1000 و 2000 گالن) تشکیل شده است. یک سر آن به یک لوله ورودی فاضلاب و سر دیگر به یک میدان فاضلاب متصل می شود . به طور کلی، این اتصالات لوله با یک لوله T ساخته می شود که اجازه می دهد تا مایع بدون ایجاد اختلال در پوسته روی سطح، وارد و خارج شود. امروزه طراحی مخزن سپتیک تانک معمولاً شامل دو محفظه است که هر کدام دارای یک دریچه دسترسی و یک درب است که توسط یک دیوار جداکننده با دهانه‌هایی که در وسط کف و سقف مخزن قرار دارند از هم جدا شده‌اند. آب زائد وارد اولین محفظه مخزن سپتیک می شود و به جامدات اجازه می دهد تا ته نشین شوند و کف ها شناور شوند. جامدات ته نشین شده بی هوازی هضم می شوند که باعث کاهش حجم جامدات می شود. جزء مایع از طریق دیواره تقسیم به اتاق دوم جریان می یابد، جایی که ته نشین شدن بیشتر اتفاق می افتد. مایع اضافی که اکنون در حالت نسبتاً شفاف است و سپس از خروجی به میدان فاضلاب تخلیه می‌شود که بسته به منطقه به آن‌ها میدان فیلتر، میدان تخلیه یا میدان تراوش نیز گفته می‌شود. برای اطمینان از اینکه تخلخل خاک برای استفاده به عنوان یک میدان زهکشی کافی است، قبل از نصب، آزمایش آبشویی لازم است. ناخالصی‌های باقی‌مانده در خاک به دام می‌افتند و دفع می‌شوند و آب اضافی از طریق تصفیه در خاک، از طریق تبخیر و از طریق جذب از طریق سیستم ریشه گیاهان و در نهایت تعرق یا ورود به آب‌های زیرزمینی یا سطحی دفع می‌شود . یک شبکه لوله‌ای که اغلب در یک ترانشه پر از سنگ قرار می‌گیرد (به کاشی‌های گریان مراجعه کنید )، فاضلاب را در سراسر زمین با سوراخ‌های زهکشی متعدد در شبکه توزیع می‌کند. حجم میدان زهکش با حجم فاضلاب متناسب و با تخلخل میدان زهکش نسبت معکوس دارد. کل سیستم فاضلاب می تواند به تنهایی از طریق نیروی ثقلی کار کند یا در صورت نیاز به ملاحظات توپوگرافی، آسانسور دارای پمپ باشد.. برخی از طرح‌های سپتیک تانک شامل سیفون یا دستگاه‌های دیگر برای افزایش حجم و سرعت جریان در میدان تخلیه است. اینها با جلوگیری از انسداد زودرس یا بیولوژیک شدن به پر کردن یکنواخت‌تر لوله تخلیه و افزایش عمر میدان تخلیه کمک می‌کنند. مخزن ایمهوف یک سیستم فاضلاب دو مرحله ای است که در آن لجن در یک مخزن جداگانه هضم می شود. این امر از مخلوط شدن لجن هضم شده با فاضلاب ورودی جلوگیری می کند. همچنین برخی از طرح های سپتیک تانک دارای مرحله دوم هستند که درین مرحله اول بی هوازی است تا قبل از تخلیه به داخل تراوش هوادهی شود. یک سیستم فاضلاب که به درستی طراحی شده و به طور معمول کار می کند، عاری از بو است. علاوه بر بازرسی و تخلیه دوره ای، یک مخزن سپتیک باید برای چندین دهه با حداقل تعمیر و نگهداری، با مخازن بتنی، فایبرگلاس یا پلاستیکی حدود 50 سال دوام بیاورد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با سپتیک تانک به وب سایت پایپ گستر مراجعه نمایید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد